logo
HOME BLOG QURANIC HADITH FIQH tGFH English CONTACT hamburger menubar icon

Om den profetiska hadithen:

Islam började som något främmande …

Imam Ahmad Vâlsan


Edit. OmarKN


Tweet #omarkn

bit.ly/_bdai



بدأ الاِسلَامُ غَريباً وَ سَيَعُودُ كما بدأ غَريباً فُطُوبى لِلْغُرَباءِ

The Messenger of Allah, Prophet Muhammad (may peace be upon him) said:
”Islam initiated as something strange,
and it would revert to its (old position) of being strange.
So good tidings for the stranger.”

Abu Huraira; Muslim, Book 1, hadith 270

Det finns en välbekant hadith som är sahih (sund) enligt Muslim, Ibn Maja, Tirmidhi, al-Bayhaqi. Men vad betyder denna hadith egentligen?

”Islam började som något främmande, och den kommer åter bli något främmande - må de främmande bli lyckliga!” (futūbā li-l ghurabā'i)

En del hadither som har att göra med de sista tiderna, som är tiderna av fitna (förtryck, förföljeser, frestelser, förfall), kan ge intryck att man (som troende) kommer att bli förtvivlad eller hopplös, eller att man tror det bara blir värre. Men så är det inte. Profet Muhammad ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) har alltid sagt man ska göra sitt bästa - in i det sista.

Ett exempel som har att göra med jordelivet är när han sa: ”Om den sista stunden har kommit (eller är precis på väg att komma), och du har ett skott eller en stickling i handen, plantera den då - om du kan (eller om du hinner) - i jorden, gör det ändå, fast den sista stunden (sā`ah) har nalkats.”

Man ska göra det, även om man inte kommer se resultatet, eller njuta av det, ändå ska man göra det!
Det betyder att människan, när det gäller hennes dunya, ska bygga (något positivt) in i det sista - hon ska göra som om hon skulle leva i miljoner år.

Och det gäller ännu mer i det som angår al-ākhira (nästa livet), in i det sista ska människorna hålla fast vid Koranen och Sunnah. Det fanns en del människor som undrade angående begreppet ”al-gharīb” (främmande) i hadithen, som antingen kan betyda främlingsskap eller konstighet (gharābah). Men hadithen syftar egentligen på den första betydelsen, dvs. gharīb (främlingsskap).

Det händer i vår tid och det förekom förr att Islam var svag men i andra epoker var Islam stark, och de som hörde till Islam under de svaga tiderna blev utsatta för trakasserier, tom. för attentat, och vad som helst. Det har hänt, det händer, och det kommer att hända. Men Islam - även om den har försvagats ibland - återhämtar sig väldigt snabbt och blir stark igen. Så var det i alla tider, och speciellt i vår tid.

Så den här hadithen syftar inte alls på någon hopplöshet i framtiden, eller förtvivlan, därför att det finns en del bevis från Koranen och hadithen som beskriver vem dessa främmande (al-ghurabā') är.
Deras uppgift är nämligen att ge liv åt Islam, därför är det en positiv, inte en negativ roll.

Ett exempel bland haditherna är när man frågade Profet Muhammad ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) vem de främmande är.

Ha ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) sa: ”De är de som reformerar, reparerar, försöker rätta till (yuslihūn) allt när människorna har blivit korrumperade (eller när de gör orätt - fasad).” Tabarani

{ فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ }

{ Hade det bara funnits bland de släkten [som Vi lät gå under] före er tid, fler människor med förstånd och insikt (ūlū baqiyyatin)**, som hejdade andra från korruption och sedefördärvet på jorden! }
Sura 11-116
**Egenskaper av de ”främmade” enligt Ibn Qayyim i Sura Hūd;
ūlū baqiyyatin: dhāwi-l fahm wa-l idrāk, (de med förstånd och insikt i de himmelska realiteterna)

En annan variant lyder: O, vem är dessa främmande (al-ghurabā') o Guds sändebud?
Han ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) sa: ”Det är fromma människor (sālihūn), de är få till antal bland många som är korrumperade, de som lyssnar på de är färre än de som inte lyssnar på de.” Ahmad Ibn Hanbal
Dvs. det är inte många som följer deras rekommendationer.

En annan variant av hadithen lyder:
”Den mest omtyckta saken inför Gud är de främmande (al-ghurabā').” Man frågade vem de var, och han ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) sa: ”De som flyr med sin religion för att bevara den.” Precis som Grottans Folk (ahl al-kahf) gjorde, de bevarade sin tro genom att retirera till en grotta och fly från ett samhälle som då var helt och hållet hopplöst. Profet Muhammad ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) sa, ” De som flyr med sin religion, kommer att samlas inför `Isa ben Maryam (a.s.) på Domedagen.”
Al-Baihaqi, Ahmad Ibn Hanbal

Därför att `Isa ben Maryam (a.s.) har två hashr (samlingar), en som Profet för Kristendomen (på den tiden), men även en som den första följeslagaren till Profet Muhammad ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) innan Islam. Därför är man även med honom där, för de som har denna egenskap.

En annan hadith, där de frågar vem dessa främmande (al-ghurabā') är. Han ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) svarade: ”De som handlar enligt min Sunnah och undervisar människorna i den.” Al-Baihaqi

Och en annan hadith sammanfattar även karaktärsdragen hos de främmande (al-ghurabā'): ”Allah tycker om de som är dolda (eller diskreta), de som är gudfruktiga, de som är oskyldiga, de som uppmärksammas inte när de anländer någonstans, och när de är frånvarande, märker man inte heller att de är borta. Deras hjärtan är vägledningens ljus, de kommer ut ur varje fitna på sunt sätt.” (Dvs. de blandar sig inte i en fitna, de är bevarade från varje fitna.) Och det är de som kallar till sanningen, de som visar uthållighet, de som trotsar dem (bland icke-muslimer och även bland muslimer.) De är de mest främmande (hum ashshaddu ghurbatan). Al-Baihaqi, Ibn Maja

Det finns en vers från surah al-Maidah som har ofta ledd till missförstånd och den lyder:

{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ }

{O ni som tror, ni ska bry er om er själva (om era själar - `aleikum anfusakum); om ni är välledda kommer de som går vilse inte skada er.} Sura 5-105.
Dvs. om man tolkar det så att man ska ”strunta” i dem (som går vilse), så är detta inte meningen, för det fanns en följeslagare som frågade Profet Muhammad om meningen i denna vers, och han ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) sa:

”Nej, ni ska uppmuntra till det goda, och förbjuda det onda, men när det kommer en tid där snålheten tar överhand, där passionerna följs helt och hållet, där jordelivet väljs istället för det tillkommande, och där var och en blir imponerad av sin egen uppfattning, då ska ni bry er om er själva endast (om er själ - nafs), då ska ni lämna ett sådant samhälle.
Därför att det kommer efter dessa tider ”uthållighetsdager,” där det är lika svårt att vara uthållig (sabr) som om man håller vit eld i sina händer. Och den som handlar enligt Islam på denna tid får belöningen av 50 människor som gör samma sak som han.”
Då frågade de om det är människor från sista tiden, men han svarade att det är 50 människor från er tid (dvs. från Sahābah)!

Så varför en så stor belöning? Därför att på sista tiden finns det ingen som hjälper dem som kallar till sanningen (al-afrād), de hittar ingen som hjälper till, så därför får de denna belöning om de står fast vid sanningen. Och de står fast vid sanningen bland ett folk som har lagstiftat att det som är synd har blivit fint, och det som är fint har blivit synd. (al ma`rufu asbaha munkaran, wa-l munkar asbaha ma`rūfan jamīlan), och detta är våra tider, det har redan börjat och det kommer att fortsätta.

Imam Ahmad Vâlsan (rh)



"In any case, what Westerners call civilization, the others would call barbarity, because it is precisely lacking in the essential, that is to say, a principle of a higher order."
René Guénon, East And West, 1924

صلّى الله على سيّدنا محمّد و على آله و صحبه و سلّم

The blessings and peace of Allah on the Prophet, his Family, and his Companions, ( sallAllahu `aleihi wa sallam ) .



AlHambra

grey-line

Related texts
link-in Soul-Nafs


- Från en khutbah i Stockholm, Hornstull moskén, 2012-11-02
- variant: Those who perform good deeds while others make mischief.
- länk: ”Blessings and glad tidings to the strangers…” GFH answer
- länk @note 19: ”those who set aright what people have corrupted of my Sunna after me.”


trg4_upG2

* Living Islam – Islamic Tradition *